اصطلاحات آموزش آنلاین؟

دانشگاه مجازی   :
بر خلاف دانشگاه های واقعی دانشگاه های مجازی محل فیزیکی ندارند  و دانشجویان می بایست از طریق وب سایت به این دانشگاه ها مراجعه نموده و دروس را به صورت آنلاین مطالعه نمایند .
این ویژگی باعث شده تا به راحتی و با هزینه بسیار پایین بتوان دانشگاه های مجازی را ایجاد نمود .
استاد مجازی:
در این گونه سیستم ها استاد به صورت فیزیکی حضور نداشته و در واقع دو نوع استاد داریم که هر دو مجازی هستند. دسته اول اساتیدی هستند که در نوشتن متون آموزشی برنامه سازان دانشگاه های مجازی را یاری می دهند و گروه دوم اساتیدی هستند که به عنوان استاد راهنمای هر درس انتخاب شده و در واقع در اکثر مواقع به صورت آنلاین پاسخ گوی کاربران و دانش آموزان هستند . همچنین این گروه از اساتید در مدت زمان برگزاری دوره به سوالاتی که در انجمن ها مطرح می شود پاسخ گو هستند .
کلاس مجازی:
کلاس مجازی که به تازگی در بسیار از دانشگاه های آنلاین و مجازی برگزار می شود در واقع یک فضای مجازی است که در آن در ساعات های خاص استاد راهنما و کلیه دانش آموزان حضور داشته و با هم تبادل نظر و اطلاعات می کنند ، می توانند تصویر یک دیگر را دیده ، هر یک با دیگری و یا با کل جمع صحبت کنند . این ویژگی به دانش آموزان کمک می کند تا بتوانند با سرعت بیشتر و بدون نیاز به جابجایی با کلیه دانش آموزان مجازی دیگر در ارتباط باشند . امکان ارسال عکس ، چت تکی و گروهی ، امکان برقراری تماس صوتی و تصویری آنلاین و … از امکانات فوق العاده این سیستم بوده و در واقع کلیه امکانات حقیقی را به صورت مجازی در اختیار دانش آموزان قرار می دهد . در ضمن با استفاده از این سیستم اساتید می توانند محیط کار خود را برای کلیه کاربران به نمایش گذاشته و یا اینکه عکس و متن خاصی را برای کلیه دانش آموزان ارسال نمایند .
دانشجو مجازی:
همانطور که در مورد بقیه موارد دانشگاه مجازی تعریف خاصی وجود دارد ، دانشجوی مجازی نیست به فردی گفته می شود که بدون حضور فیزیکی در کلاس های درس تحصیل می کند ، این فرد بایستی اطلاعات اولیه کار با سیستم های کامپیوتری و همچنین آشنایی متوسط با اینترنت و سایت های اینترنتی داشته باشد ، تجهیزات و امکانات مورد نیاز برای این گونه دانش آموزان معمولا به راحتی در دسترس بوده و نیاز به هزینه زیادی ندارد .
آزمون های مجازی:
بعد از ارائه دروس مختلف و برای اینکه بتوان کاربران را سنجش نمود از آزمون های آنلاین و اصطلاحا مجازی استفاده می شود به این ترتیب که دانش آموزان در ساعت معین و مدت زمان معین در یک آزمون شرکت کرده و کلیه مباحثی را که در دانشگاه های مجازی مطالعه کردند را در این روزامتحان خواهند داد .